Kaste

"Näin sanoo Herra, joka sinut loi:
- Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut.
Minä olen nimeltä kutsunut sinut, sinä olet minun."
Jes. 43.1

Kasteessa ihmisestä tulee kristitty. Jumala kutsuu hänet nimeltä lapsekseen, hänestä tulee Jeesuksen seuraaja ja seurakunnan jäsen.

Lapsen syntymän jälkeen voit ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon tai suoraan haluamallesi papille. Kaste toimitetaan yleensä n. 3 kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.

Kaste toimitetaan kirkossa, kotona tai muualla sen mukaan kuin kastettavan vanhemmat siitä papin kanssa sopivat. Ennen kastetta käydään papin kanssa kastekeskustelu. Kastepöydälle laitetaan useimmiten kastemaljan lisäksi valkoinen pyötäliina, kynttilä, kukkia, valkoinen liina pään kuivausta varten ja Raamattu. Valkoinen kastepuku kuvaa Kristuksen puhtautta ja Jumalan armoa.

Kastettavalle on nimettävä ainakin yksi kummi, joka on konfirmoitu evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä. Mikäli kummiksi halutaan muiden kirkkokuntien jäseniä, asiasta on syytä keskustella papin kanssa etukäteen. Myös lapsen nimestä on hyvä keskustella, jos sen sopivuus mietityttää. Kastepaperi (lapsen tietojen ilmoittamislomake) täytetään yhdessä papin kanssa. Kasteen jälkeen kirkkoherranvirasto ilmoittaa lapsen tiedot myös väestönrekisterikeskukseen.

Kastetoimitukseen kuuluu vähintään kaksi virttä. Virsistä voisi suositella esim. 218, 971 (Suojelusenkeli) 492 tai 499, lasten virret löytyvät virsikirjasta 490-503 ja uudemmat kastevirret virsikirjan liiteosasta esim. 808-810.

Lasten evankeliumin (Mark. 10: 13-16) lukeminen on Kiuruvedellä perinteisesti kummin tehtävä. Läheiset voivat osallistua esirukouksen toteuttamiseen. Seurakunta antaa kasteperheelle lahjaksi kastekynttilän ja kirjalahjan.

Kasteen jälkeisenä sunnuntaina lapsen nimi luetaan kirkossa, minkä yhteydessä lapselle laitetaan oma nimikkoenkeli kirkon kastepuuhun. Läheinen voi hakea enkelin sakastista ennen jumalanpalveluksen alkua, jos itse haluaa ripustaa enkelin. Myöhemmin enkelin saa muistoksi kotiin.

Kastemalja
Kirkon kastemalja (Kuva ES)
Pappi, sylikummi ja kastettava lapsi kastetilaisuudessa
Ristiäisissä, kasteessa, lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja hän saa nimen.

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku