Historiatietoa Kiuruveden seurakunnasta

Vuonna 1763 allekirjoitti Savon maaherra Otto Wilhelm De Geer luvan ensimmäisen kirkon rakentamiseksi. Se merkitsi samalla Kiuruveden kappelin perustamista Iisalmen emäseurakunnan yhteyteen.

Vuonna 1768 astui virkaan Kiuruveden ensimmäinen pappi, kappalainen Henrik Lyra. Vuonna 1862 annetulla keisarillisella asetuksella Kiuruveden kappeliseurakunta irtaantui Iisalmen seurakunnasta ja sai itsenäisen seurakunnan aseman. Ensimmäinen kirkkoherra Karl Johan Idman astui virkaan vuonna 1884.

Ensimmäinen kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1768. Ristikirkko purettiin sen osoittauduttua liian pieneksi. Entisen kirkon viereen rakennettiin toinen puinen ristikirkko vuonna 1852. Tulipalo tuhosi sen vuonna 1937. Sen paikalle sijoitettiin sankarihaudat. Kellotapuli on yhä tallella.

Nykyinen kirkko vihittiin käyttöönsä vuonna 1941. Se on arkkitehti Bertel Liljeqvistin suunnittelema. Jeesusta ristillä kuvaava alttaritaulu on taiteilija Uuno Eskolan mosaiikkityö.

Kangasalan urkutehtaan vuonna 1978 valmistamat urut ovat 33-äänikertaiset.

Seurakunnan alueella on myös kaksi kyläkirkkoa, vuonna 1968 vihitty Lapinsalon kirkko ja vuonna 1965 vihitty Sulkavanjärven Rukoushuoneyhdistyksen omistama kirkko.

Puukirkko
Kiuruveden vanha kirkko