Papit ja diakoniatyöntekijät ovat seurakuntalaisia varten.

Kun mieltäsi painaa esimerkiksi yksinäisyys, suru, taloudelliset vaikeudet, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen.

Pappeihin saa keskustelua yhteyden vuoden jokaisena päivänä, tarvittaessa muutoinkin kuin virka-aikaan. Jos et ole varma, kuka papeista on töissä, kokeile soittaa vuorollaan jokaisen numeroon. Yhteystiedot löydät tästä. Aina puheluun ei vastata heti, jos työtilanne on estämässä. Voit varata keskusteluajan papille myös kirkkoherranviraston kautta. Pappeja sitoo lakimääräisesti tiukka rippisalaisuus myös sielunhoidollisessa keskustelussa riippumatta siitä, käsitelläänkö siinä hengellisiä kysymyksiä vai muita elämänkysymyksiä.

Diakoniatoimistoon voi tulla käymään ilman ajanvarausta ma ja to klo 9-11. Diakonin kanssa voit sopia myös tapaamisen muuhun aikaan. Yhteystiedot löydät tästä. Diakonin kanssa voit keskustella huolistasi ja selvitellä myös taloudellisia huolia.

Lisäksi kirkon valtakunnalliset palvelut ovat käytössäsi: Palveleva puhelin joka ilta, Palveleva chat arkisin sekä Palveleva kirje ja nettikirje kiirrettömään keskusteluun. Yhteystiedot tästä

Vaikeiden asioiden kanssa ei ole hyvä jäädä yksin, vaan niistä on tärkeää puhua jonkun kanssa. Olipa mielessäsi iso tai pieni murhe, seurakunta on tukenasi.

Kiuruveden ruoka-apu

Kiuruveden ruoka-apu toimii helluntaiseurakunnan temppelin tiloissa osoitteessa Koulukkaantie 2. Se on avoin kaikille vähävaraisille. Jakelu on joka toinen maanantai klo 10-10.30.  Jaamme erilaisia elintarvikkeita hakijan omaan käyttöön niin kauan kuin ruokaa riittää.

Ruoka-apuun lahjoittaa elintarvikkeita Kiuruveden K-Supermarket, S-Market, ABC-liikenneasema, Tokmanni ja Itämaidon myymälä.

Myös Sinulla on mahdollisuus auttaa ja lahjoittaa kuivia elintarvikeita ruoka-apuun näissä kaupoissa asioidessasi. Erityisesti ruokaisista säilykkeistä on puutetta. Lämmin kiitos lahjoituksista!

Järj. Kiuruveden työttömät, Kiuruveden urheilijat, Kiuruveden helluntaiseurakunta ja Kiuruveden ev.lut.seurakunta

Mistä apua?

Velkaongelmissa auttaa Takuu-säätiöLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Peliriippuvuudessa auttaa PeluuriLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Päihdeongelmissa löydät apua PäihdelinkinLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta.

Parisuhde ja perheasioissa auttaa kirkon Perheneuvonta.

Kuopion seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksella on vastaanotto yläsavolaisia varten Iisalmessa (Ilvolankatu 14b) kahtena päivänä kuukaudessa. Vastaanotto on joka toinen tiistai klo 8.00-16.00. Vastaanottoa hoitaa perheneuvoja Irene Venejärvi. Perheneuvonta on maksutonta.

Asiakkaaksi hakeutuminen: vastaanottosihteeri puh. 040 4848 480, puhelinajat ma-pe 9-11

Suomen Mielenterveys ry:n Kuopion kriisikeskusLinkki avautuu uudessa välilehdessä auttaa monessa:

Ihmissuhteisiin liittyvät haasteet, tieto omasta tai läheisen sairastumisesta, työssä ja opiskelussa jaksaminen, huoli läheisestä, lähisuhdeväkivalta, yksinäisyys, peliongelmat, suru, muu kuormittava elämäntilanne

Äkillisessä ja traumaattisessa kriisitilanteessa auttaa Pohjois-Savon sosiaali- ja kriisipäivystys

Niitä ovat esimerkiksi väkivallan kohteeksi joutuminen, vakava sairastuminen tai vammautuminen, läheisen kuolema ja onnettomuudet.

Ota yhteys sosiaalipäivystykseen myös, kun herää välitön huoli lähimmäisestä, esimerkiksi alaikäisen lapsen olosuhteista tai turvallisuudesta, perheväkivallasta tai huoli vanhuksen selviytymisestä kotona (esimerkiksi omaishoitajan sairastuessa)

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Risti ja kaksi naista