Kirkkoherran adventtitervehdys

Valo loistaa pimeydessä

Valmistaudumme jouluun hämmentävissä tunnelmissa. Päivittäin kuulemme uutisista yhä synkempiä viestejä koronatilanteesta. Uutiset eivät lupaa hyvää. Moni pohtii sitä, saako tavata rakkaimpiaan joulun aikaan. Järjestetäänkö niitä tuttuja ja rakkaita tilaisuuksia, joissa olen oppinut käymään joulun aikaan?

Varmuudella ei tietenkään voi sanoa mitä tuleman pitää. Seurakunnassamme olemme kuitenkin varautuneet järjestämään adventin aikaan jumalanpalveluksia, Kauneimmat Joululaulut –tilaisuuksia, sekä muita erilaisia adventtiin liittyviä tapahtumia. Toki tietyin poikkeusjärjestelyin. Esimerkiksi kirkossa vain joka toinen penkkirivi on käytössä ja muutoinkin on syytä jättää turvavälejä sekä käyttää kasvomaskeja mahdollisuuksien mukaan. Syytä on myös jäädä kotiin, mikäli tunnistaa olevansa vähänkin sairaana.

Tällaisten reunaehtojen vallitessa keskellemme kaikuu joulun viesti. Jeesus-lapsen syntymä muutti maailmaa. Joulun sanoma kertoo, että Jumala ei ole kaukana meistä. Jumala on Jeesuksessa syntynyt yhdeksi meistä, ihmiseksi ihmisten keskelle. Vapahtajamme tietää mitä on olla ihminen ja juuri sellaisena Hän meitä auttaa ja sitoutuu osaamme. Jumala on lähellämme, eikä ole  jonkinlainen kaukainen haavekuva. Vapahtajamme tuo valon pimeyteemme.

Haluan toivottaa Sinulle ja läheisillesi levollista joulun odotuksen aikaa. Olemme hyvässä turvassa, eikä Taivaan Isän kämmeneltä voi mihinkään pudota.

Kimmo Kivelä

Kirkkoherra