Palveluoperaatio Saapas

Saapas auttaa alle 18-vuotiaita nuoria. Se on paikalla erityisesti nuorten suosimissa oleskelu- ja kohtaamispaikoissa, festivaaleilla ja muissa tapahtumissa, joissa nuoria on paljon läsnä.

Saappaan toiminta on auttamis- ja sielunhoitotyötä, jota koordinoivat evankelis-luterilaiset seurakunnat. Toimintaa ohjaa ja siitä vastaa seurakunnan nimeämä henkilö tai henkilöt.

Saapas-ryhmässä voi toimia vapaaehtoinen, tehtäviinsä koulutettu täysi-ikäinen henkilö.

Saapas-ryhmän toiminta perustuu

• vapaaehtoisuuteen
• luottamukseen
• avoimuuteen
• jokamiehen oikeuksiin ja velvollisuuksiin

Saappaan toiminta pyrkii antamaan kulloinkin tarkoituksenmukaisimman avun.

Saapastoiminta sai alkunsa vuosina 1972-73 Keimolan moottoriradalla järjestetyistä suurista rock-konserteista. Festivaalitoiminta laajeni nopeasti suuriin kaupunkeihin: Jyväskylään, Ouluun, Tampereelle ja Turkuun. Aluksi toimittiin vain festivaaleilla, mutta jo 1970-luvun puolivälissä alkoi paikkakuntakohtainen, etsivän työn säännöllinen ja ympärivuotinen toiminta.

Toiminta sai Sosiaaliturvan Keskusliiton myöntämän kansalaistoiminnan palkinnon vuonna 1996.

Lisätietoja paikallisesta Saapastoiminnasta saa Hanne Kuukasjärveltä tai Jere Hakkaraiselta.

Kiuruvedellä/Ylä-Savossa Saapaskoulutukseen voi tulla mukaan sinä vuonna, jolloin täyttää 18 vuotta.

Saapaslaisilla ei ole yläikärajaa, käytännössä saapaslaiset ovat eri puolilla Suomea iältään 18-60 - vuotiaita.

Videoesittelyä Saapastoiminnasta:

Oranssi saapas, jossa teksti
Saapaslaisen tunnistaa Palveluoperaatio Saappaan logosta.
Kiuru saappaat jalassa sekä teksti
Kiuruveden Saappaan oma logo

Nuorisotyönohjaaja
Kirkkokatu 8