Häät

Eli avioliittoon vihkiminen.

Luomiskertomuksesta luemme: ”Jumala sanoi: ”Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.” Tässä on kerrottu yksi elämän perustava tosiasia. Elämänkumppanin löytäminen on ehkä elämän riemastuttavin asia.

Kun olette päättäneet tärkeän päivänne ajankohdasta, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon mikäli haluatte varata kirkon vihkimistä varten. Samalla voit esittää toivomuksen vihkipapista. Jos haluatte vihkimisen suoritettavan muualla kuin kirkossa, voit ottaa yhteyttä suoraan haluamaasi pappiin.

Kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa myös esim. kasteen yhteydessä. Paikalla tulee olla aina vähintään kaksi  todistajaa. Mikäli tilaisuus on hyvin pienimuotoinen ja seurakunnan tiloissa, tarvittavat todistajat voidaan pyytää myös seurakunnan työntekijöistä.

Ennen vihkipäivää pitää tehdä avioliiton esteiden tutkinta, joka tapahtuu kirkkoherranvirastossa tai sähköisesti. Todistuksen saamiseen menee 7 arkipäivää ja tutkinta vanhenee 4 kuukauden jälkeen. Samalla voitte sopia milloin avioliitostanne ilmoitetaan kirkollisissa ilmoituksissa (kuulutukset), jolloin teitä myös muistetaan jumalanpalveluksen esirukouksessa.

Ennen hääpäiväänne sovitaan harjoitukset papin kanssa, jossa käydään kaava läpi, puhutaan parin yhteisestä historiasta ja pappi tiedustelee sukunimen mahdollisesta muutoksesta. Samalla voidaan kaasolle ja bestmanille osoittaa tiettyjä vastuutehtäviä, kuten tekstien lukua tai sormuksen luovuttaminen.

Vihkimisen jälkeen vihkipappi antaa Kiuruveden seurakunnan puolesta parille kirkon kuvalla varustetun vihkiraamatun.

Musiikin valinnassa on syytä ottaa huomioon toimituksen jumalanpalvelusluonne. Toimituksen musiikista, kuten vihkimarsseista ja virsistä sovitaan kanttorin kanssa. Häneltä voi saada myös hyviä vinkkejä tavallisimpien häämarssien vaihtoehdoiksi. Sopivan häämusiikin valinnanvara on hyvin laaja, eikä teoksen tarvitse alkuaan olla ns. urkukappale.

Sormus raamatun päällä. Varjo muodostaa sydämen.
Hääpari astelee pois alttarilta

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu