Vanha pappila ja kanttorila

Kirkkokatu 36 B, 74700 Kiuruvesi

Kiuruvedelle oli perustettu vuonna 1763 Iisalmen kirkkopitäjään kuuluva kappeliseurakunta. Kappalaiselle 1810 rakennetua Vanhaa pappilaa on siksi kutsuttu myös kappalaisen pappilaksi.

Talo oli alunperin matala, aumakattoinen empirerakennus. 1870-80 -luvuilla rakennusta laajennettiin ja katto muutettiin korotuksen yhteydessä satulakatoksi.

Pappila on tällä hetkellä asuinkäytössä.

Pihan 1800 -luvun puolivälissä rakennetussa aitassa toimi Kiuruveden ensimmäinen posti (1882-1902). Aitan vesikatto on uusittu. Ulkoseinät on maalattu punamullalla. Aittarakennuksen seinähirret on tunkattu suoraan ja hirsien alta poistettu osa pienistä peruskivistä ja korvattu suuremmilla lohkotuilla kivillä. Työt tehty kesä-heinäkuun 2009 aikana.

Kanttorila on vanhan pappilan läheisyydessä. Kanttorila on vuokrattu asuinkäyttöön.