Pappila

Kirkkokatu 8 B, 74700 Kiuruvesi

Seurakuntatalon vieressä oleva rakennus vuonna 1884 valmistunut kirkkoherran virkatalo, pappila. Kiuruveden seurakunta oli erotettu Iisalmen yhteydestä omaksi kirkkoherrakunnakseen vuonna 1862. Pappila rakennettiin sitä varten hankituille maille, jotka aiemmin 1600-luvulta olivat kuuluneet Kettulan tilaan.

Pohjaltaan karoliininen päärakennus edustaa aikansa virkataloarkkitehtuuria. Muut pihapiiriin kuuluneet rakennukset talli, navetta, jyväaitta, halkovaja, kellari, sauna, riihi ja puoti on 1930-luvun jälkeen purettu.

Pappila toimii jälleen (syksystä 2020 lähtien) kirkkoherran asuntona. Vuoden 2004 jälkeen pappilassa on toiminut Kiuruveden kaupungin päiväkoti ja rakennus toimi myös seurakunnan nuorisotyön käytössä noin kymmenen vuoden ajan.

Pappila sijaitsee seurakuntatalon yläpihan puolella. Pappilaan tultaessa toivotaan, että autot jätetään seurakuntatalon parkkipaikalle.

wc wc